Friday, 22 November 2013

Sedekah Pemangkin Kesejahteraan

Daripada Abu Hurairah r.a., beliau berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda: Setiap sendi tubuh badan manusia menjadi sedekah untuknya pada setiap hari matahari terbit. Kamu melakukan keadilan di antara  dua orang  (orang berselisih faham) adalah sedekah , kamu membantu orang menaiki kenderaan atau kamu mengangkat barang-barang untuknya ke dalamkenderaan adalah sedekah, perkataan yang baik adalah sedekah, setiap langkah kamu berjalan untuk menunaikan solat adalah sedekah dan kamu membuang  perkara-perkara yang menyakiti di jalan adalah sedekah.


Riwayat Bukhari dan Muslim

Tuesday, 19 November 2013

12 CIRI SAHABAT YANG BAIK MENURUT IMAM GHAZALI


Berikut saya berbagi ilmu dari fanspage facebook islami "ayo remaja islam bangkitlah"

  1.  kau berbuat baik kepadanya, maka ia juga akan melindungimu.
  2. Jika engkau merapatkan ikatan persahabatan dengannya, maka ia akan membalas balik persahabatanmu itu.
  3. Jika engkau memerlukan pertolongan darinya, maka ia akan berupaya membantu sesuai dengan kemampuannya.
  4. Jika kau menawarkan berbuat baik kepadanya, maka ia akan menyambut dengan baik.
  5. Jika ia memproleh suatu kebaikan atau bantuan darimu, maka ia akan menghargai kebaikan itu.
  6. Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik dari dirimu, maka akan berupaya menutupinya.
  7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan darinya, maka ia akan mengusahakannya dengan sungguh sungguh.
  8. Jika engkau berdiam diri (karena malu untuk meminta), maka ia akan menanyakan kesulitan yang kamu hadapi.
  9. Jika bencana datang menimpa dirimu, maka ia akan berbuat sesuatu untuk meringankan kesusahanmu itu.
  10. Jika engkau berkata benar kepadanya, niscaya ia akan membenarkanmu.
  11. Jika engkau merencanakan sesuatu kebaikan, maka dengan senang hati ia akan membantu rencana itu.
  12. Jika kamu berdua sedang berbeda pendapat atau berselisih paham, niscaya ia akan lebih senang mengalah untuk menjaga.




ERTI SEBUAH PERSAHABATAN

hah.. apa erti sebuah persahabatan buat korang????
ERTI SAHABAT DALAM ISLAM...
Bersahabatlah kita dengan sesiapa pun tanpa memilih "Rupa,Warna Kulit, dan Ugamanya"
rasulullah s.a.w tidak pernah memilih untuk bersahabatan... 
Disini saya ingin mengupas erti dan harga sesebuah persahabatan dalam kehidupan kita, di zaman serba canggih dan moden ini manusia sering memperkotak katikkan erti sebuah persahabatan.... 
Persahabatan bagi saya besar ertinya bagaimana pula dengan pendapat sahabat semua..... 
Persahabatan yang ikhlas, jujur, saling hormat menghormati dan sefahaman akan terjalin perhubungan untuk jangka masa yang panjang...Selagi tidak berlaku pertelingkahan diantara kita...... 
Bila diperhatikan memang ada kebenarannya...
Biar kita buruk di mata insan asalkan cantik di mata ALLAH S.W.T. :) 
Semalam Kenangan, hari ini kenyataan, esok perubahan.:) 
hidup mesti ceria sempoi dan penuh keimanan.....



Wednesday, 13 November 2013

GIVEAWAY AKHIR TAHUN 2013 DJH




 FATIN | ZARA | HAWA | TETO | VEE | NUR | DJH | FARAHAIN | WANIE ASHA |

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Jom sertai GIVEAWAY AKHIR TAHUN 2013 anjuran DJH.Pelbagai hadiah ditawarkan seperti SHAWL | FACEMASK | COLLAGEN EYEMASK |KEYCHAIN | FRIDGE MAGNET | TOPUP | dan pelbagai hadiah menaik lagi.
Syarat mudah dan best.Jom ramai-ramai kita menjoinkan diri! Tekan banner untuk sertai!

Wanita ditumbuk suami amal ajaran sesat...



Segamat:Seorang isteri yang tidak tahan sering dibelasah suami sejak setahun lalu, nekad membuat laporan di Balai Polis Segamat di sini, malam kelmarin

Mangsa yang mahu dikenali sebangai Fazilah,26, mendakwa dia sering dimarahi, ditampar dan ditumbuk tanpa sebab sejak suaminya itu mengamalkan ajaran bercanggah dengan Islam  sejak setahun lalu.

Selain Fazilah , anak lelakinya berusia empat tahun juga sering dipukul tanpa sebab setiap kali melihat anak kedua daripada tiga beradik itu.

Kemuncaknya apabila Fazilah yang baru pulang mengambil upah mencuci pinggan di sebuah gerai makanan berhampiran rumahnya, tiba-tiba ditumbuk suaminya hingga cedera, pada jam 8.40 malam kelmarin.

"Makam tadi(kelmarin), selepas saya pulang ke rumah, dia menumbuk saya hingga saya terjatuh dan luka di kening kiri".

"Selepas itu, dia menyuruh saya keluar membeli rokok di sebuah kedai tanpa sebarang perasaan kasihan seperti tiada apa-apa yang berlaku. Saya mengambil peluang itu dan terus ke balai polis", katanya ketika ditemui selepas membuat laporan berkenaan.

Fazilah berkata, suaminya  berubah sejak mengamalkan zikir pelik dan membacanya berulang kali sekuat hati selain meninggalkan solat serta tidak lagi memberi nafkah kepada dia akan anak-anak mereka. "Dia sering panas baran tidak bertempat. Sejak kami berkahwin lapan tahun lalu, perangainya berubah dengan ketara sejak setahun lalu. Apabila saya menyuruhnya bersolat, dia meradang dan terus menampar saya", katanya

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Segamat, Superintendan Mohd Kamil Sukarmi mengesahkan menerima laporan terbabit.

Cerdit: BH131113

Monday, 11 November 2013

SIMPLE HOLIDAY GIVEAWAY BY SN

Ni second Giveaway yang wawa cuba sertai...

SIMPLE HOLIDAY GIVEAWAY BY SN
11 NOV - 6 DEC 2013



NAK JOIN???
TEKAN BANNER DI ATAS






1K GIVEAWAY BY CIK ARNAB

Assalamualaikum...
pertama kali wawa nak join GIVEAWAY ni...


Kalau korang nak join juga
TEKAN BANNER KAT ATAS NI..


GIVEAWAY


1K GIVEAWAY by CIK ARNAB
SIMPLE HOLIDAY GIVEAWAY by SN
GIVEAWAY AKHIR TAHUN 2013 by DJH






Saturday, 9 November 2013

MyHeppi??

Assalamualaikum...
ok tadi terbaca satu blog nie dya cita pasal MyHeppi...
Laman sosial PERTAMA yang dibuat oleh orang islam....
daftar sekarang di MyHeppi

Jangan nak memandai ambil gbr yang x menutup aurat,
seperti yang yang telah diamanahkan kepada sebangai umat islam...
Awal2 lagi diorang dah bagi AMARAN taw x..

Bila laman sosial ditubuh..??
sebenarnya cheq pun x pasti..
dari blog yang baru cheq baca tadi dia kata awal bulan 2.2013
Kalau x betul jgn marah...
JUST SHARE..

~ HANYA YANG UMUR 16 TAHUN KEATAS SAHAJA YANG BOLEH DAFTAR... ~







Thursday, 7 November 2013

TAMAT sudah Love U Mr.Arrogant

Assalamualaikum....
Wow ending Love You Mr.Arrogant, memang terbaekkk la....
Rasa mcam best je,, Mcam nak tgk lagi je...
Sampai x taw nak kata apa la....
Drama2 yg diappilkasi dari novel2 memang terbaekkk la...



Monday, 4 November 2013

Mula lah cuti kami

Assalamualaikum...


hah!!! hari nie nak salwa nak g taw... g taw apa arkkk???!!!
nak taw ke??? nak la nak la... Salwa dah cuti sekolah mula musin cuti sem 2 yang membosankan...


taw x berapa lama cuti..??? 2 bulan...!!! serius comfirm bosan...
kawan2 semua duk jauh...

#saja #nak #share #coz @salwa #boring